17 februari 2014

8 dagen - filmpje & foto's en wat meer over voeding.

De puppies zijn vandaag 8 dagen en ze groeien erg goed.
Belangrijk bij deze groei en ontwikkeling is de voeding van de moederhond. Dit legt de basis voor goede melk en dus voor een goede ontwikkeling van de pups.
Sinds meer dan 15 jaren zijn wij sterke voorstanders van rauwe voeding.
Als je weet dat wilde honden, vossen en wolven (allemaal mogelijke voorvaders van onze huishond) eigenlijk enkel vlees eten (konijnen, muizen, vogels en grotere prooien) met af en toe wat bessen en plantaardige dingen, kan het niet anders of dit is ook wat onze hond nodig hebben.
Toegegeven, een zak brokken openmaken en elke dag aan de hond geven is gemakkelijk. En ja, de hond zal hierop we overleven. Net als wij mensen ook overleven als we elke dat McDonalds eten, of pizza's. Maar of we hierop gezond blijven, met veel levenslust en een mooie lijn is een andere vraag.
Een hond is een carnivoor en heeft dus in de eerste plaats vlees nodig. De meeste brokken hebben geen vlees als eerste ingrediënt.
Als ik de ingrediënten bekijk van een bekende brok voor een volwassen hond kom ik aan de volgende ingrediënten (in volgorde van belangrijkheid) :
Mais, gedehydreerd gevogeltevlees, maismeel, tarwemeel, gedehydreerd runder-en varkenseiwit, dierlijke vetten, hydrolysaat van dierlijke eiwitten, bietenpulp, visolie, mineralen, gist, sojaolie, hydrolysaat van gist.
Denk je nu echt dat een hond het goed zal doen op mais ? Mais is een plantaardig product. Door het korte darmkanaal kan een hond (onze vleeseter) dit niet verteren en wat er vooraan in gaat komt er achteraan onverteerd uit. Gevolg : grote, stinkende drollen. Daarbij komt ook nog dat, om een brok te verkrijgen, alle ingrediënten aan hoge temperaturen worden verwerkt. Wat er al aan vlees in zit verliest al zijn vitamines. Deze vitamines worden terug toegevoegd onder de vorm van synthetische vitamines. En uiteraard conserveermiddelen en antioxidanten. Want zo'n zak voer moet wel minstens een jaar goed blijven !
Wij zijn er dus van overtuigd dat vers niet alleen gezonder is, het is gewoon essentieel om lang van een gezonde hond te mogen genieten !
En om gelijk die fabel de kop in te drukken : brok draagt niet bij aan propere tanden ! Om de pulp van vlees en granen tot een brok te persen is er een stof nodig die het geheel laat 'plakken' aan elkaar. Dit plakt uiteraard ook aan een hond zijn tanden.
Om een gebit schoon te houden is het nodig van jongs af aan de tanden te poetsen. Maar gewoon elke dag een stuk gedroogde pens geven doet ook wonderen én de hond is er gek op !
2e misverstand : rauwe voeding is duur. Vergeet het maar. Wij geven onze honden zowel Natudog
http://www.natudog.nl/ (zij leveren aan huis in België en Nederland) en Degomeat http://www.degomeat.be/ (verkrijgbaar in meerdere winkels in België en Nederland). maar ook Carnibest http://www.carnibest.nl/ staat hier af en toe op het menu. Er zijn ondertussen tal van verse diepvries voedingen voor honden. En dit komt niet duurder uit dan een brok van iets of wat kwaliteit.  (de brok die wij de pups hebben gegeven is orijen -
http://www.petsnature.nl/c-1369024/orijen-hondenvoer/  Deze brok is veelal niet in dierenwinkels te koop (tenzij ze de betere brok verkopen) maar altijd te verkrijgen via de website van Zooplus http://www.zooplus.nl/ of bijvoorbeeld http://www.petfooddiscount.nl/catalogsearch/advanced/result/?merken[]=43  Beide websites leveren gratis aan huis. Ook in België.
En wij zullen u garanderen : u zal met vers vlees veel  minder problemen ondervinden qua diarree, stinkende adem, slecht eten etc. Wat uw dierenarts u ook vertelt en wil verkopen !
Dus denk er tenminste over na en doe onderzoek. Het internet staat ondertussen vol over het voordeel van vers vlees. En ga als eens even kijken bij de dierenwinkels in uw buurt welke diepvriesvoeding zij verkopen.
Als u dit allemaal heeft gelezen, verdient u nog wat foto's van de pups :-)



en als afsuiter nog 1 schattige filmpje :



16 opmerkingen:

Vera zei

Het zijn allemaal gezonde brokskes hé? Om ter schattigst, ik heb m'n hart helemaal verloren aan lichtgroentje!'

Tinne zei

Ik kan nog niet kiezen, Vera ! Ik vind ze allemaal om ter mooist ;-)

Giovanni zei

HÉ-LE-MAAL gelezen (met veel interesse trouwens!), dus ik verdiende ook de foto's.
Ik kan voorlopig ook totaal niet kiezen hoor :-) ...en kijk héél hard uit tot de echte ontmoeting!

Tinne zei

Flinke leerling, Giovanni ! Dat levert zeker extra punten op :-)

Monique zei

Zo is het Tinne, vertel het iedereen maar! Wij brengen de pups ook groot op vlees en op brok, zodat eigenaren kunnen kiezen, maar hopen toch echt dat zij voor vlees of desnoods voor 1 x vlees plus 1 x brok zullen kiezen. En dat hebben de meeste mensen tot nu toe ook gedaan gelukkig.

Vera zei

Ja Tinne ik begrijp heel goed dat jij nog geen keuze kan maken, jij ziet de puppies evolueren, ik ga enkel af op het uiterlijk ( is niet belangrijk eigenlijk) !

Tinne zei

ja, het is heel fijn als de mensen voor vers vlees kiezen, al is het inderdaad 1x per dag. Mijn moeder had een Saluki, die op 9 jarige leeftijd is overleden aan kanker. Al valt het niet te bewijzen, we hebben het gevoel dat het aan zijn voeding lag : brok en blik.
Voor mijn moeder was het haar laatste hond omdat ze nu te oud wordt voor een nieuwe. En ze heeft zo veel spijt dat ze hem geen vers voer heeft gegeven ...

Unknown zei

Dat was ook het geval voor Bietel & Mira:ook enkel brok en vroeg gestorven. En Renko met zijn blaasstenen of Xian met zijn gevoelige maag

Evelien zei

Inderdaad Tinne!
Bij de dierenarts word je afgeschilderd als een dierenbeul als je 'vers vlees' geeft, onbegrijpelijk.

Zelfstudie is onontbeerlijk in deze tijden van opportunisme ;-)

En mooie fotootjes :-) Ik kijk er echt naar uit om eens langs te komen binnen enkele weken.

Tinne zei

Je bent welkom, Evelien !!

Claudia zei

Bedankt voor de info Tinne!
Ik heb alles gelezen. Als vegetariër heb ik er wel een beetje moeite mee maar we zijn toch van plan vers vlees te geven en af en toe eens brok zodat hij/zij dit ook wel gewend is in tijden van nood:)
Schattige foto's en schattig filmpje ♥

Sarah zei

Zooooo'n mooie foto's!! Die kleuren, 't zijn precies toverballen <3.
En ik wil toch ook even mijn ervaring delen. Diesel kreeg tot voor kort ook enkel brok (de betere wel, maar kom). En ik kreeg complimenten dat hij er goed uit zag... maar ik heb wat onderzoek gedaan en een leverancier van Degomeat gevonden op 10 min. rijden.
Eens raad gevraagd aan Tinne ivm Degomeat en dan geprobeerd. Is echt niet duur (2,7 eur per kg). Ik geef 's ochtends nog altijd brok (omdat ik wil dat hij het gewoon blijft voor als we met de caravan weg zijn) en 's avonds vers.
Manmanman, wat smult hij! En die vacht!! Precies terug een puppievachtje, zo zacht!! Ook veel minder ontlasting en stinkt idd. minder. Ik vind het zo een verschil dat ik zelfs overweeg om 4 dagen volledig rauw te geven en dan 3 dagen 's ochtends brok en 's avonds rauw.... Je moet het echt proberen!! Ik heb spijt dat ik het niet vroeger gedaan heb...
En ja, de eerste keer ziet dat er een beetje raar uit, dat rauw vlees, maar na 2 dagen ben je het echt gewoon :)

Tinne zei

Claudia, ik kan me voorstellen dat het voor een vegetariër niet gemakkelijk zal zijn, dus heel moedig dat je het toch wil doen !! en zoals je zegt : 's morgens misschien brok en 's avonds vers ... dan hoeft het al niet op een nuchtere maag ;-)

Annemarie. zei

Ook hier groeit alles op op vers vlees. Wij hebben Carnibest hier in Geldrop, en dat bevalt prima. Een keer wat brokken in de caravan, dat kan prima, mag geen probleem zijn. Maar als basis toch liefst vers.

Anoniem zei

Geniet telkens van de mooie evolutie van de pups, alsook van de heel interessante berichtgeving . Ik geef s'ochtends brokken, en overdag krijgen ze nog Duck en vers kippe en kalkoenvlees, maagjes en hartjes en nekjes. Is dat goed ? Vroeg mezelf af, of het vlees dat je besteld via de websites kan geleverd worden als het diepgevroren is? Dan moet je zeker wel thuis zijn als ze het leveren,, lijkt mij toch niet zo handig, in mijn geval? Maar ik kan mis zijn natuurlijk. Groetjes Nicole

Tinne zei

Als je vers vlees besteld wordt er uiteraard een uur afgesproken om te leveren zodat je zeker thuis bent !
en Nicole (Nicole wie ?) met de nekjes erbij heb je calcium he. Daar moet je zeker rekening mee houden. Anders zouden ze te veel vlees zonder bot hebben.